A Mercedes felébredt Csipkerózsika-álmából az utóbbi időben és elkezdte ontani szebbnél szebb új modelleket. Az újhullámhoz hozzátartozik, hogy változtak típus jelölő betű kombinációk is. Részben, mert az E osztály az E osztály maradt.

 

A nevén kívül azonban nem sok minden utal a régi „taximerci” ősökre, amelyeket a rendszerváltás utáni időkben a jól menő zöldségüzletek tulajai is előszeretettel használtak áruszállításra. Nem, ez már más világ! A nagy városok utca képét a különböző Prius leszármazottak uralják taxiként, az adott város előírásainak személyszállító színében. A Mercedes E pedig luxus kivitelben (akár bőven 20 millió feletti árával) kényezteti utasait, mindennel, ami jól látszik kívülről, mert a motortérben bizony a kor, down-size divatja uralkodik. Persze lehet hathengeressel is rendelni, sőt AMG kivitelben nyolccal is, de ezek már olyan messze vannak szellemiségüken a hajdani ősöktől, hogy azt fel sem tudjuk fogni.

 Ennyi a múlt idézésről és akkor nézzük a jelent! A külső sok hasonlóságot mutat a jelenlegi aktuális testvérekkel. Szép vonalú első lámpákból induló, tökéletes aránnyal elkövetett vonalakkal meghatározott külső, a sportos-elegáns megjelenésért. Csak dicsérni lehet ezt a fajta harmóniát, amit teremtettek a tervezők. Belül szintén folytatódik a parádé. Igaz nem spóroltak a teszt autó extra listájának összeállításakor sem, de az ízlés ebben az esetben is a helyén volt. Nagyot dob a Designo névre keresztelt bőr belső, ami kétszínű bőr kárpitozást jelent, steppelt és lyukacsos kivitelben. Jut belőle az ajtókra, ülésekre, a műszerfalra, meg mindenhova, amit nem különleges kivitelű fém és műanyag dekor elemek uralnak. Na meg persze a hihetetlen méretű kijelző komplexum. az ugyanis akkora, hogy a színes televíziózás hőskorában a lakásokban is kisebb volt a képernyő hasznos felülete. Mindent és mindenhogy képes elénk tárni. Én elindulás előtt erősen javaslom, hogy tanuljuk meg legalább a funkciók negyedét kezelni, hogy ezt már ne menet közben tegyük. Mert akármennyire nyomják nekünk a PRE-SAFE, meg DRIVE PILOT rendszereket én azért nem bíznám rájuk az életemet, meg a casco öneröjét sem. Többször volt, hogy megtréfált ez a tökéletesnek kikiáltott rendszer.

 Az autó ettől függetlenül menet közben is viszi tovább azt az elegáns harmóniát, amit álló helyzetben a megismerkedéskor mutatott felénk. A légrugós futómű és váltó, valamint motor kiegyensúlyozott kapcsolata normál haladáskor fenséges érzéseket vált ki belőlünk. A haladást vonulásnak érezzük, mindezt behúzva a szuverenitás köntösével. Ez az álomkép csak akkor esik szét, ha meggondolatlanul időprés alá kerülünk és elkezdünk sietni vele. Abban a pillanatban a vonulás átmegy egy izadságszagú erőlködésbe, még a váltó is képes belezavarodni a hirtelen jött 400Nm továbbításában és a kis négyhengeres is szánalmasan pörögve igyekszik leküzdeni kisebbrendűségi érzését a hatalmas kasztnival szemben. Ha valaki sietni szokott, vagy szereti a tökéleteset, annak javaslom, hogy nagy motorral rendeljen E osztályt magának és akkor nem kerülnek ilyen helyzetbe. Félre értés ne essék! Az autó jól megy és keveset fogyaszt, de ahhoz a tudáshoz képest, amit tud az autó megjelenésében, futás kultúrában, kevés a négyhengeres tudása. Semmi másról nincs szó csak az arányokról és harmóniáról.

Tovább a csomagtartóba! Mégis csak egy kombi a tesztalany. Átgondolt formájú, sok hasznos és ötletes kiegészítővel felszerelt rakodóhely fogad minket, illetve csomagjainkat. Befogadó képessége 670 liter, plusz még egy mély üreg a padló alatt. Többmint elég! A kárpitozás természetesen harmonizál a belsővel, ezért plusz védelemre van szüksége a padlón a koszolódás ellen. Természetes, hogy a légrugókat le lehet engedni, ha nehéz tárgyat rakunk be, hogy ne kelljen magasra emelni. Van még elektromos mozgatású vonóhorog is. Mondom én, hogy kell a nagyobb motor! A Merci hátulja is szép és sportos, miközben kombi. A kipufogó végek, vagyis annak látszó króm elemek is szépen illeszkednek a farába. De a kis átmérőjű valódi dobvégek mögöttük, a földfelé konyulva, szégyenkezve fújják a nagyon megtisztított kormot a földfelé. Erre felé tart a mai autógyártás, ez kettősség és képmutatás jellemzi. Ezen korlátok közé szorítva a Mercedes dicséretére válik, ahogyan megalkották ezt a felső-középkategóriás támadót. Kíváncsi vagyok a Bajorok válaszára, akiknek éppen a héten aktuális az új 5-ös bemutatása a nagy közönségnek! Ugyan, ott még várni kell a puttonyos kivitelre!