Tavaly ünnepelte a BMW fennállásának századik évfordulóját és azt a hangzatos kijelentést tették, hogy meg van a víziójuk a következő százra évre. Már ami az autós, motoros mobilitást illeti. Számomra a legautentikusabb hírnöke ennek a tervnek a BMW 740 E lett. Még akkor is, ha centenáriumot megelőzően elkezdték gyártani a tényleg elektromosságra született karbon karosszériás i3 és i8 modelleket.

 

 Mondom ezt azért is, mert a hetes egy igazi fémkarosszériás, többmint öt méter hosszú, teljesen autónak kinéző limuzin, ami mégis nagyon más, mint elődjei. A hetes évtizedek óta a márka zászlóshajója. Korábbi generációkból (E38, E65) én magam is birtokoltam és imádtam. A 740e is nagy, impozáns autó, teljesen új forma jegyekkel. Na nem vág földhöz úgy, mint a Chris Bangel által tervezett E65, de azért hordoz magán érdekes vonalakat. De mintha a tervezőknek az lett volna a terve, hogy a méreteit dizájnos vonalakkal inkább rejtve tartsák a csodálók elől.

Ezt gusztáltam kívülről, ezután egy gyors mozdulattal kinyitottam a motortetőt, hogy saját szememmel is meggyőződhessek róla, hogy valóban négyhengeres motor lapul benne, vagy az csak a prospektusok áprilisi tréfája. Nem tréfa. Tényleg egy kétliteres, benzines négyhengeres, ami már sokszor tett jószolgálatot a konszern különböző modelljeiben 184 és 245 lóerős teljesítményével. Most azonban 255 lovat kénytelen kipréselni magából. Szegényke megszeppenve lapul a hatalmas üreg hátsó részében és várja a bátorítást a feladat elvégzéséhez. Az az érzésem támadt, hogy úgy járt, mint egy túlgyorsan fejlődő cég fiatal alkalmazottja, aki egy hétfő reggel a legkorábban érkezik a munkahelyére és közlik vele, hogy ő lesz az új üzletág, új igazgatója. De megpaskolják vállát és biztatják ne izguljon, mert lesz egy segítsége is. Jelen esetben a kis benzinest egy  111 lóerős elektromos motor igyekszik kirángatni a bajból. Amit sikerül is nekik megoldani, mert szép futáskultúrával szépen mozgatják a nagy limuzint. Tudják ezt azért is mert a mérethez és legalább kétmázsás elektromos batyu ellenére is 1900 kg lett a sajáttömege a nagyvasnak. Igazi béemvés mérnöki teljesítmény, ahogyan leplezni tudja az autó előttünk, a valódi műszaki tartalmat, és meghazudtolja a papírformát fenséges vonulásával. Persze néha alapjáraton meg megremeg elárulva ezzel a valódi hengerszámot.

 De nézzünk körül belül, mert legtöbb mondanivalója ott van a hetesnek a márka társaihoz képest. Nagyon szép kárpitozás és innováció bármerre nézek, miközben süt a minőség és alázat, amivel el akar és képes is elvarázsolni. Sok funkciót érintő kapcsolókon keresztül érünk el, ami újszerű, de könnyen megszokható. Sőt kézmozdulatokkal is vezérelhetők egyes alkalmazások, mint pl a telefon és szórakoztató egység. Ezt hívják ma már gesztus vezérlésnek. Természetes, hogy különböző vezetést segítő asszisztenciák armadája is helyett kapott a zászlóshajóban. Ezek közül külön tetszett, hogy a multikormányról külön tudjuk aktiválni a sávtartót és nem akasztják ránk kérés nélkül. A tábla felismerő néha téved nagyot, de azt tudjuk, hogy csak tájékozódási alap és nem a műszerfalról, vagy Head-up-ról kell vezetni az autót. Nagyon tetszett a média egység hangzása, ami Harmann-Kardon. Egyedül a helykínálatot nem érzem annyira pazarnak, mint amit az elegáns kidolgozás és részletgazdagság sugall felém. Kicsit szűkebbnek érzem, mint az előd F01-t.  Négyen fejedelmien, de szükség szerint öten is kényelmesen utazhatunk. Ilyenkor csak arról nem szabad elfeledkeznünk, hogy indulás előtt szóljunk utasainknak, hogy a fapados járatokon használt kézipoggyász méretű csomaggal érkezzenek, mert a 420 literes csomagtér befogadóképessége erősen körül határolt. Ez megint csak egy áldozat a zöld és adókedvezményekkel könnyített mobilitás oltárán. Cserében a hátsó fedélzet is full hightech. A középső kartámaszba építették a hátsó ülések állító és memória gombjait, de van itt kivehető tablet is, ami segítségével rengeteg komfort beállítás válik elérhetővé, többek között még az illatosító illatát és intenzitását is szabályozhatjuk.

 Elindulás után már örülünk, és hálát adunk, hogy egy nagy BMW-ben kényeztethetjük magunkat. Magasszínvonalú futás kultúra, és tökéletes egyensúly fogad minket. Megfejelve a tökéletes futóművet még egy légrugózással is. Nekem egyedül az agyon villany szervózott kormány zavart csak. Olyan, mint a kormányzati propaganda nem ad valós képet az utak állapotáról. Valójában a 740 E-ben minden jobbnak tűnik a külvilágról, mind a valóságban. Nagyon könnyű és jó vezetni. Méreteit meghazudtolóan légies az irányátás és a haladás vele. Persze szűkhelyeken megmutatja valódi méreteit, de ilyenkor segít a kapitánynak 360 fokos kamera rendszer. Érdemes, amikor csak lehetőség van feltölteni az akkumulátorokat, mert azok sokat segítenek abban, hogy kitudjuk aknázni a hybrid nyújtotta előnyöket. Ha kifogy, sima 230V hálózatról is 3-4 óra alatt maxra töltődik. Ilyenkor auto-e drive módban harminc egynéhány kilométert tud megtenni még télen is. Néha hallatja hangját a belsőégésű is, gondolom a fűtés miatt. De ma reggel például 35 km alatt a városban 2,8 l/100km átlagot produkált. Nem beszélve, hogy a két erőforrás együttes működése esetén tudjuk a 322 lóerős rendszerteljesítmény vehemenciáját megtapasztalni. Elektromos segédlet nélkül pedig hasonló körülmények között simán megeszi a 12-t.

 Ezért fontos, hogy az kezdjen elektromos autózni, vagy plugin-ezni aki bele tudja illeszteni az életmódjába, illetve a csatlakozóját a garázsába. Egy tökéletes műszaki alkotásban ülve mégis furcsa érzésem van, egyfajta hiányérzet. Ekkor rémlik fel újra a BMW üzenete az elkövetkező száz évről. Éés, igen! Ez az autó már nem az én begyöpösödött, autózással szembeni elvárásaim elégíti ki, hanem a gyermekeimét! Őket lázba hozza, szeretik és értik. Nem hiába! Én harminc felett tanultam meg számítógépet kezelni, a hároméves fiam meg a hátsó ülésről a tableten keresztül állította el az első ülést a hetesben. Ennyit a technikai fejlődésről és átalakulásról. Én meg valahogy túlélem, amikor évek múltán a gyerekeim mosolyognak csak rajtam, hogy miért járok még mindig egy V8-al, amiben még sávtartó automatika sincs.