Nincs semmi új a nap alatt, pedig a Levorg név hallatán a legtöbben azt hinnénk, ez valami űrből jött lény, esetleg egy nagy antropológiai felfedezés neve vagy kulcsszava. A Levorg valójában egy mozaikszó, melyben a Subaru kultúrában megszokott elemek kerültek összeollózásra, mint ahogy a forma és a műszaki tartalom is.

 

 

A Legacy alatti méretosztályba érkezett a WRX STi platformjára épült kombi

A Levorg a LEgacy ReVOlution és RacinG szavak betűiből összelegózott típusneve a japán rétegmárkának, mellyel csakis hazai pályán (Japánban) és az európai piacon kívánnak labdába rúgni a fiastyúk emblémások. A név értelmezését követően azonban kell némi magyarázat a kategória besorolást illetően, ugyanis a Legacyhoz vajmi kevés köze van az újdonságnak.  A külső dimenziók (H/Sz/M: 4690/1780/1490), valamint a 2650 mm-es tengelytáv igencsak árulkodó részletei vagyis cáfolata annak, amit a név sugall, ugyanis a középkategóriás Legacy alatti osztályba, a kompaktok közé sorolandó a Levorg. A fenti méretekkel kétségtelen, hogy a Ford Focus ST kombi, Opel Astra Sports Tourer, vagy egy Golf Variant ligában van helye (melyeknél az összkerékhajtás nem minden esetben elérhető), mint hogy egy Audi A4 Avant vagy bármelyik D-osztálybéli kombi társaságában.

A B-oszlopig teljesen megegyezik a WRX Sti-vel, a többi rész már a Grantourismós "adalék". A külső paraméterek Focus kombi és Golf Variant közeliek:  H/Sz/M (mm-ben): 4690/1780/1490, a tengelytáv 2650 mm-es


A külső megjelenés kétségtelenül impresszív, hiszen a WRX STi platformra épült karosszéria a B-oszlopok vonaláig megegyezik a ralisport hagyományok elismert tagjaként ismert Impreza utód formavilágával. Az alsó légterelők, a motorháztetőbe vágott hatalmas légbeömlő és a hátsó kerékjárati ív domborodása pedig olyan dinamikával ruházzák fel az autót, hogy nagy valószínűséggel lehúzódnánk előle, ha nagy tempóval mögénk érkezne az autópályán. A Levorg iskolapéldája annak, hogy égbekiáltó spoilerek, nagy hang és aranysárga felnik nélkül is elcsavarható az emberek feje egy Subaru láttán. A külcsínt egyébként feldobhatta volna még az ablakkeret nélküli ajtó, de sajnos az ilyen egyedi megoldásoktól az Impreza leköszönésével nekünk is meg kell válnunk.

A sok kijelzős, komor, fekete műszerfalat olcsó megoldásnak tűnő szürke betétekkel próbálták feldobni


A beltérben az aktuális Subaru enteriőr fogad minket. A csúcsfelszereltséghez tartozó 7 colos központi kijelzőn kívül még további négy folyadékkristályos felületen keresztül tájékozódhatunk az autóval és a környezetünkkel kapcsolatos információkról, ezek kezelését és áttekintését azonban időbe telik megszokni. Az ide tartozó kezelőszervek száma is több a kelleténél, de legalább a látvány egyedi, és tényleg hamar megszokható a kezelésük, nem úgy mint például az e téren hasonló elveket valló Honda Civic-nél. Az üléspozícióra és a helykínálatra nincs panasz, bár előbbinél egy kicsit javítana az ergonómián, ha az ülőlapok hossza állítható lenne. A csomagtér 522 literes, támladöntéssel azonban közel másfél köbméteresre bővíthető, ami praktikum terén plusz pontot szerez a jövevénynek, annak ellenére is, hogy ez a térkínálat átlagosnak mondható ebben a kategóriában. 
 

A vegyes átlag valóban a fedélzeti által jelzett érték közelében volt, de a kétszámjegyű utakon akár 7 literes átlaggal is számolhatunk, ami az összkerékhajtás jelenléte mellett kiváló érték

A praktikum már csak azért is fontos szempont a Levorg esetében, mert a küldetése nem más, mint a sportos Gran Tourismók táborában öregbíteni a Subaru imázst, ahol ugyebár a tempós haladást és a kanyarvadászatot épp olyan stílusosan abszolválja az autó, mint a hosszú túrákat, ahol a kényelem és a méltóságteljes vonulás van előtérben. Ennek okán látszik, hogy a nagy utazások kényelmére különös gondot fordítottak a terezésnél. Az utastérben 6 darab USB-port található, van hangulatjavító napfénytető, amivel nem áldoztak fel számottevő fejteret a hátul ülőknél, jó a hangszigetelés és a családi utazások kacatjainak is bőven van helye. A lejtő tetővonal sem okoz „fejfájást” a figyelmetlen ki- és beszállásnál, ezért nem túlzás azt állítni, hogy a dinamikus külső és a kényelem arany középútját mintha megtalálták volna a Subarunál.

 

A helykínálatra nincs panasz, valamint a lejtó tetővonal sem okoz kényelmetlenséget a ki- és beszállásnál…

A Levorg novuma leginkább a fedélzeten és a motorháztető alatt keresendő, ugyanis normál használat mellett nem beszélhetünk vezetési élményről, azonban forszírozott tempónál már annál inkább, és ez így van rendjén. A Subarunál elérhető összes vezetéstámogató rendszer megtalálható volt a tesztautónkban, holttér- és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, hegymeneti elindulást segítő rendszer, SI-Drive (teljesítményszabályozó), valamint az örök Subaru imázs-elemek: az állandó (szimmetrikus) összkerékhajtás és az oldalankénti nyomatékvektorálás is. Ha játékba akarjuk vinni az autót, ez utóbbi okosság kimondottan partnernek bizonyul abban, hogy túlkormányzottságot idézzünk elő az erre alkalmas helyeken, minden másban pedig a márkától megszokott kiszámítható viselkedésre számíthatunk.

 A 170 lóerős teljesítmény 4800-as főtengelyfordulaton jelentkezik, a 250 Nm-t pedig már 1800-as percenkénti fordulaton leadja az egyhatos boxer. Mély karakteres boxer brummogász azonban ne várjunk

Az erőforrás immár egy új fejlesztésű, 1,6 literes, benzines boxer, ami a későbbiekben a nagyobb modellek 2,5 literesét is leválthatja, hiszen 170 lóerejével és 250 Nm-es nyomatékával a öblösebb aggregát (175 LE/ 235 Nm) paramétereit produkálja, hasonló étvágy és továbbra is a jellegzetes boxer-karakter nélkül. Egy laikus számára például abszolút észrevehetetlen, hogy a hengerek elrendezése nem vertikális, a hozzáértők meg csak csodálkoznak, hogy miért és hogyan sterilizálták ezt a mindig is ritkaságnak számító motorstruktúrát. A Levorg egyetlen hajtáslánca tehát az egyhatos blokkból, a hatfokozatú Lineatronic váltóból és az állandó összkerék-hajtásból (AWD) áll, melyek közül utóbbi kettő már nem újdonság. Éppen ezért nem meglepő, hogy 130-as tempónál a főtengely még mindig 2500-at forog, ami nem túl kedvező a fülnek és a fogyasztásnak, és így az 1576 kg-os kasztni mozgatása jó esetben 7,5-8,5 liter benzinbe kerül száz kilométerenként, rossz esetben (rövid etapos városi forgalomban) tíz-tizenkettőbe is akár.

Közel 20 gomb a kormányon már "rengetegnek" számít?

A Levorg alapára 8,49 millió forint, a tesztautó extrákkal növelt vételára pedig 9,77 forint, ami (ismerve a Subaru árazását, lásd: BRZ vs. Toyota GT86) nagyon is kedvező, egy olyan autóért, aminek nincs igazán konkurense, ráadásul az öt év garanciával még a lehetséges vetélytársakra is rálicitál.