Negyven év és hat generáció elteltével a 3-as sorozat továbbra is a bajor márka legkelendőbb modellje, ugyanakkor a frissített F30 kódjelű modell a világ harmadik legnagyobb darabszámban eladott prémium autója volt 2015-ben. Égbekiáltó változások nélkül, a sportos karaktert plusz lóerőkkel megtámogatva, immár 330i jelzéssel teszteltük az xDrive-os limuzint.

 

A szegmens meghatározó szerepét betöltő kék-fehér propelleres középkategóriás a tavalyi év során - modellciklusa felénél - kapott egy ráncfelvarrást. A szolidan átrajzolt front és far rész új lámpákat hordoz, és persze a motorháztető domborulatai is árulkodnak a kozmetikai kúráról, az alatta megbúvó erőforrások meg pláne! Az aktuális nomenklatúra értelmezésénél elengedhetetlen az előzetes tájékozódás, hiszen ezentúl a teljesítményre és nem a hengerűrtartalomra utaló müncheniek akár háromhengeres motorral is meglephetik az utca népét, miközben 318i jelzés virít az autó fenekén.

Ennek megfelelően a tavalyi modellfrissítés által visszakerült a kínálatba a 30i jelzés, leváltva ezzel a 28i-t, ami mindkét esetben egy kétliteres, turbós négyhengeres aggregátot jelent. Az átkeresztelés természetesen teljesítménynövekedést is hozott, persze csak olyan konzervatív német módon, a korábbi 245 lovas ménes 7 ló erejével gyarapodott, változatlan (350 Nm-es) maximális nyomaték mellett.

A beltérben a műszerfal dizájnt és az infotainmentet érintő frissítésekről adhatunk számot, miután a legmeghatározóbb részek (helykínálat és ergonómia) a változatlan fizikai dimenzióknak köszönhetően, érintetlenek maradtak.

Megjelent a kínálatban a színes head-up display, szebb lett a GPS térbeli grafikája és a 4G/LTE mobil adatátviteli szolgáltatás is megjelent az opciós listán, csak hogy a lényegesebbekről szót ejtsünk. Az ilyenkor szokásos krómdíszítések, új fahatású betétek és kárpitszínek felsorolását most kihagynám, hiszen a vezetési élmény dominált mindig is ennél az autónál.

Menetdinamikai tulajdonságok tekintetében a 330i egy kétarcú autó. Egyrészt az egyenletes teljesítmény-leadása, másrészt pedig az xDrive adta plusz miatt közlekedhetünk vele úgy is, mint egy kissé túlmotorizált, de teljesen átlagos helyzetváltoztató eszközzel, alkalmasint azonban a kanyarvadászatot és a gumifüstölést is bátran vállalhatjuk vele. Kommunikatív kormányműve mellett a lágy suhanáshoz abszolút partner a sportfutómű és a rajta feszülő 18 hüvelykes, 225/45-es abroncs, a nyolcfokozatú ZF-automata váltó pedig minden gondot levesz a vállunkról. A Sport és Sport + program esetén később avatkozik be a DSC (dinamikus stabilitás kontroll), valamint leszabályzásig forgathatjuk a motort, és ezzel együtt a mesterségesen generált motorhang is vérmesebb lesz.

Ritkán érzi úgy az ember, hogy a fentiekre szükség lehet, utóbbi programok használata már csak azért is kerülendő, mert olykor zavaróan sokáig tartja magas fordulatszám tartományban a motort a váltó, ellenkező esetben pedig, amikor spórolni szeretnénk, jelentéktelen mennyiségre tehetünk szert csupán, ami egyébként is stílusidegen egy BMW tulajnál.

A lépcsőshátú 330i xDrive listaára 12,6 millió forint, mivel azonban a BMW-nél nem csomagokat, hanem tételenkénti öltöztetést kínálnak a vásárlóknak, tesztautónk extrákkal növelt vételára már megközelítette a 18 millió forintot. A nem német konkurensek esetében már az induló árnál is tapasztalható egy 1,5 milliós eltérés, majd az extrák zabolátlan ikszelgetése esetén is nehéz túlszárnyalni a bajor remekművet. A germán trió esetében ez már nem igaz, az Audi A4, Mercedes-Benz C-osztály induló árai közül az ingolstadti a legdrágább (12,8 millió), egy C-osztály 4Matic nélkül pedig 12,4 milliót kóstál.

Műszaki adatok - BMW 330i xDrive
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1998 cm3. Furat/löket: 94,6/82,0 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 185 kW (252 LE)/5200. Nyomaték: 350 Nm/1450-4800. Sebességváltó: nyolcfokozatú, automatikus. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4633/1811/1429 mm. Tengelytáv: 2810 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1543/1583 mm. Tömeg: 1575 kg. Terhelhetőség: 550 kg. Csomagtartó térfogata: 480 l. Üzemanyagtartály térfogata: 60 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 5,8 mp. Végsebesség: 250 km/óra. Átlagfogyasztás: 6,2 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 11,4 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 144 g/km.