A tavaly debütált Vitara ismét a toplisták élére repítette hazánkban a Suzukit, megfosztva a Skodát - és azon belül is az Octaviát - a többéves vezető pozíciójától. Ezen felül még a SUV szegmensben is listavezető helyen van az utcaképet egyre inkább domináló újdonság, azonban a turbós benzines változat még nem annyira népszerű. Tesztalanyunkban a feltöltővel lélegeztetett benzinmotort vizsgáltuk, vajon képes-e szárnyakat adni a legjobb ár/érték arányú autó vezetésének és számadatainak.

 

Kezdjük is a száraz, de beszédes számokkal, merthogy a statisztikák szerint a bevezetés évében (2015) 3733-an gurultak haza egy nullkilométeres Vitarával, valamelyik hazai kereskedésből, viszont ezt a számot már a 2016-os év első kilenc hónapja alatt sikerült túlszárnyalnia a modellnek, ugyanis idén szeptemberig 4366 darab Vitara talált gazdára idehaza.

Garantált a dobogós helyezés, merthogy olyan előnyre tett szert ezáltal a kompakt SUV, amit nagy valószínűséggel már nem tud behozni az összesítésben második helyen álló Octavia, még kevésbé az őt követő modellek egyike sem.  Talán nem áll távol a valóságtól az a feltételezés, hogy az alig két év alatt eladott 8099 darabos volumen mindenki számára meglepő siker. Reméljük nem lesz tiszavirág életű ez a tündöklés!

Kezdetben még csak két motorral – az egyhatos szívó benzinessel (VVT) és a szintén egyhatos gázolajossal (DDiS) – szerepelt a listákon a Vitara, idén azonban megjelent a palettán az 1,4 literes Boosterjet motor is, mely jelenleg a legerősebb (140 lóerős) tagja a kínálatnak, ezért is kapott egy „S”, azaz sportos szívre utaló karaktert a típusmegnevezés. Vajon kitalálja bárki is, hogy a fent említett motorok közül melyik volt a legnépszerűbb a magyar vásárlók körében?

Hát persze, hogy a turbó nélküli 1.6 VVT, hiszen az extra 20 lóerő/64 Nm-rel szemben még mindig az örök élet zálogának számít az atmoszférikus motor, legalábbis a magyarok szemében. A tézist természetesen csak a számok olvasata alapján tessék elfogadni, mert a 8099 darabos eladás motorvariánsok szerinti bontása azt mutatja, hogy a vásárlók 85 százaléka a szívó aggregát mellett tette le a voksát, a dízelt kicsivel több, mint 10 százalék választotta, az 1.4 Boosterjet-et pedig eddig csak 181-en, azaz 2,5 százalék.

Itt a megoldás azoknak, akik szeretnek kilógni a sorból és a horizontális bordázatú hűtőmaszk helyett függőlegesen tagoltat szeretnének, fényes fekete könnyűfém felniket, valamint piros cérnával varrt díszítéseket a bőrrel bevont részeken, és piros karimákat az óracsoport, valamint a légbeömlők köré. Röviden tehát, íme egy alternatíva azoknak, akik Vitarát szeretnének, de zavaró számukra hogy, sok ilyen autó (és egyre több) jön velük szemben az úton. A kicsit pörgősebb motorral együtt jár egy kis különcség, a karakteresebb, megkülönböztető dizájnak köszönhetően.

Egyébként pedig minden paraméter ugyanaz és a menettulajdonságok tekintetében sincs égbekiáltó változás. Ezutóbbi részlet sajnos nem egy pozitívum, hiszen az 1.4 S-nek a sportosság lenne az aduásza, de az 1500-as fordulatig érezhető lomhaság és a lágy rugózás ellentmond ennek a küldetésnek. A vegyes átlagunk 6,8 liter volt, ami a turbó, a 4WD és az 1210 kg-os önsúly tekintetében nagyon jónak számít, ráadásul a várost elhagyva akár 5-6 liter közé is bevihetjük ezt az értéket. Átlagos felhasználói körülmények mellett csak az olajcsere perióduk miatt igényel több figyelmet az 1.4 S.

A tesztautó 7,2 milliós vételárában adaptív tempomat, 7 colos (Bluetooth-kompatibilis és Mirrorlink funkciós) érintőképernyőn keresztül kezelhető navi és audiórendszer, valamint tolatókamera, vészfék asszisztens, 7 légzsák és az S-Crossból ismert négykerék-hajtásrendszer (AllGrip) is jelen volt. Az egyre csak gyarapodó városi szabadidőautók szegmensében nem ez a legolcsóbb árcédula ugyan, de egy kifogástalan összeszerelési minőséget és egy nagyon jó ár/érték arányt kínál a Vitara. A négyféle hajtás-üzemmódot biztosító kapcsolóval, az önhordó karosszéria 185 mm-es hasmagasságával és a 375/1120 literes csomagterével pedig az aktív életmód, vagy a nem tervezett off-roadozás sem hozza zavarba.