Nemcsak hibridségével, de az éles vonalakkal megrajzolt karakterével is kitűnik a prémiumkategóriás SUV-ok szegmenséből a negyedik generációs RX 450h. Az európai modellek konzervatív trendjétől nagyban eltérő, és ezáltal agresszívnek ható külső azonban egy kezes bárány természetű autót takar, a predátor maszk ne tévesszen meg senkit! 

 

A márka aktuális formanyelvébe illő köntöst öltötte magára 2016-ban a Toyota luxus divíziójának középkategóriás SUV-ja, mely nemcsak a legkeresettebb Lexus modell világszerte, hanem úttörője és inspirálója is a luxus crossovereknek. A legtöbb versenytárs hibrid fronton még csak most bontogatja szárnyait, ezzel szemben a megbízhatóságáról elhíresült márka már 2005-ben - elsőként - piacra dobta a kombinált erőforrásokkal (benzin-elektromos) operáló terepjárót, egy évtizeddel megelőzve ezzel a kategóriatársakat.

 

Egy izig-vérig luxsuautó benyomását kelti az RX 450h megjelenése: a stílusa egyedi, a kezelhetősége és a szelídsége pedig etalonnak számít ebben a szegmensben

A látványos formai átalakulással egyidejűleg a fedélzeti szolgáltatásoknál is számottevő a változás, azonban a külső dimenziók sem maradtak érintetlenül, miközben a felsoroltak egyikénél sem a szükség, sokkal inkább az idő múlása (és a trendek változása) ihlette a frissítést. A teljes hossz 12 centivel (4890 mm), a tengelytáv pedig 5 cm-rel (2790 mm) gyarapodott az előző generációhoz képest, ennek ellenére a paramétereihez viszonyítva kisebb a csomagtere, mint várnánk (539 literes), és a hátsó üléstámlák síkba döntését is gátolja az ülések alatti akkupakk. Vigaszágon azonban egy konzervativizmust abszolút mellőző külsőt és napjaink egyik legmodernebb hibrid rendszerét kapjuk, olyan térkínálattal, amely semmi kívánnivalót nem hagy maga után.

 

Nemcsak a lemezekbe sajtolt élekben láthatunk szokatlan elemeket, a tetővonal lejtése és a hátsó szélvédő dölésszöge is megér egy misét

Az autó legexponáltabb része kétségtelenül a külső, ebben az európai autógyártók egyike sem volt olyan merész, mint a japán márka. Éles vonalakkal és hegyes szögekkel határolt minden eleme, ezáltal egy teljesen összetéveszthetetlen és egyben megosztó karakterrel rendelkezik az autó. Az ajtókat feltárva azonban egy sokkal szolidabb, a márkától megszokott elegáns enteriőr tárul elénk, amelyet megpillantva alábbhagy az addig kétkedők ellenállása is. Az indítást és az elindulást követően pedig felkerül az i-re a pont, ugyanis a csendes, tompa gördülési zajok melletti vonulás a Lexusban sokkal sikkesebb és figyelemfelkeltőbb, mint például egy bajor, stuttgarti vagy ingolstadti modellben, ráadásul a lopási statisztikák és az előítéletektől mentes márkaimázs is a Lexus mellett szól.

Már az elődmodellnél is egy 3,5 literes, V6-os Atkinson ciklusú aggregát (249 LE) volt a központi eleme az energiaellátásnak, melyet elölről egy 167 lovas, hátulról pedig 68 LE-s villanymotorral támogattak meg. A negyedik generációban a rendszerteljesítmény (a korábbi 299 lóerőhöz képest) 313-ra gyarapodott, az összkerék-hajtás mechanikus kapcsolat nélküli, a teljesítményt pedig egyetlen bolygómű osztja el a két tengely között, természetesen fokozatmentesen.

A kormány fabetétjének jó a fogása, azonban a rásegítés semmiféle visszajelzést nem továbbít az útról

 Átlagos műszaki ismeretek mellett a sofőr a fentiekből csak annyit észlel, hogy gombnyomás után a domborzati viszonyoktól és a gázpedál állásától függően akár 2-3 kilométeren keresztül tiszta üzemben autózhat, ha nem szalad 40 km/h óra fölé a sebességmérő mutatója. Dinamikában pedig a 2150 kg-os súlyát meghazudtoló agilitást, és egy igazi diétázó fogyasztását produkálja az RX 450h. Tesztünk során - túlnyomó részt rövid városi etapok és autópályás használat mellett - 8,7 literes átlagot számoltunk a visszatankolás után, amit büszkén, igazat mondva vállalhatunk bármikor, ha megkérdeznék, mennyit eszik a ménes.

A teljesen síkpadlóra applikált második üléssor kényelemben és luxusban sem hagy kívánnivalót maga után

Mivel a középkategóriás prémium SUV-ok legtöbbje már zöldrendszámot kiérdemlő, azaz legalább 25 kilométer tiszta üzemre képes rendszerrel operál, így nincs igazán vetélytársa a Lexus RX-nek. Teljesítményben elmarad a Volvo XC90 T8-asától, viszont a BMW X5 40e jelzésűvel azonos szinten van a hibrid szabadidő-autók úttörője és etalonja. Az RX 450h aduásza azonban a legendás megbízhatóság és a gazdag felszereltség mellett a reális árképzés. Luxury felszereltségű tesztautónk csak egy napfénytetővel és az F Sport kivitelhez járó csomaggal maradt el a csúcskiviteltől, ára 23,1 millió forint.